Záměrem předškolního vzdělávání je rozvíjet každé dítě po všech stránkách a vést ho k tomu, aby na konci předškolního období bylo jedinečnou a relativně samostatnou osobností schopnou a způsobilou zvládat, pokud možno, aktivně a s osobním uspokojením takové nároky života, které jsou na ně běžně kladeny zejména v prostředí rodiny a školy a také i ty, které ho v budoucnu nevyhnutelně očekávají.
Posláním naší mateřské školy je zejména podporovat zdravý tělesný, psychický a sociální vývoj dítěte a vytváření optimálních podmínek pro jeho individuální osobnostní rozvoj v návaznosti na jeho výchovu v rodině a v úzké součinnosti s rodinou. Naší snahou je vytvořit takové výchovně-vzdělávací prostředí a podmínky, které jsou optimální pro učení dětí v předškolním věku prostřednictvím vlastního prožitku, vnitřní motivace a situačního učení prostřednictvím hry, které uplatňujeme ve všech činnostech. Usilujeme o rozvoj samostatných a zdravě sebevědomých dětí cestou přirozené výchovy, chceme položit základy celoživotního vzdělávání dětí podle jejich možností, zájmu a potřeb.
Chceme, aby děti chodily do mateřské školy s úsměvem, radostí a nedočkavostí co nového se dozví, naučí a prožijí. Naší snahou je také, aby rodiče vodili do mateřské školy své děti s důvěrou a přesvědčením, že jejich děti jsou v těch nejlepších rukou. Chceme být respektovanou vzdělávací institucí, na kterou budou po letech všichni vzpomínali v dobrém a s láskou.
Snažíme se:
Našim hlavním záměrem je pracovat s dětmi v souladu s cíli předškolního vzdělávání. Rozvíjet aktivní tvořivost dítěte, důvěru ve vlastní schopnosti, pěstovat v nich kamarádství a mezilidské vztahy, respektovat jeden druhého. Dále chceme rozvíjet a podporovat samostatnost, zdravé sebevědomí, fantazii, tvořivost a pohybové aktivity. Chceme děti učit a vytvářet kladný vztah k přírodě, k vlasti, k vesnici, k lidem a tradicím.
Tyto rámcové a každodenní cíle předškolního vzdělávání směřují k utváření základů klíčových kompetencí, které chápeme jako soubor předpokládaných vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot, ke kterým v rámci výchovně-vzdělávacího procesu učitel směřuje a které dítě naplňuje dle svých možností, schopností a potřeb.
Klíčové kompetence předškolního vzdělávání:
Rámcových cílů, směřujících k získávání klíčových kompetencí podporujeme v jednotlivých oblastech vzdělávání.
Oblasti vzdělávání:
Předškolní vzdělávání umožňuje vzdělávání dětí rozdílného věku společně v jedné třídě bez ohledu na jejich rozdílné schopnosti a učební předpoklady. Přesto jsme si vědomi, že věkově rozdílné skupiny dětí vyžadují specifický přístup a vzdělávací nabídku odpovídající jejich věku. Proto jsou děti v naší mateřské škole symbolicky rozděleny do tří skupin podle věku na:
Myšky
Nejmladší 3 – 4leté děti. Děti se adaptují na prostředí mateřské školy.
Získávají první sociální kontakty.
Ježečci
Děti ve věku 4 – 5ti let. Většina již školku navštěvovala.
Veverky
Děti ve věku 5 – 6ti let. Předškolní děti
Toto symbolické rozdělení dětí do věkových skupin, napomáhá pedagogickým pracovníkům při plánování každodenní vzdělávací nabídky (zaujmout dítě tříleté a šestileté vyžaduje promyšlenou přípravu), ale především dětem samotným, které se na začátku a konci školního roku velmi těší na pasování do věkově odpovídající skupiny, kdy si reálně uvědomují, že jsou o rok starší. Rozdělení dětí do věkově homogenních skupin také pomáhá jejich svolávání k plnění odpovídajících grafomotorických listů, pohybovým a intelektovým aktivitám odpovídajícím jednotlivým věkovým skupinám a také k lepší diagnostice věkově stejných dětí. Toto rozdělení v neposlední řadě slouží také k utváření jakéhosi společenství, vzájemné sounáležitosti a kamarádství dětí, které společně nastoupí k základnímu vzdělávání a budou si tak moci být navzájem oporou.
Prvořadým úkolem každé učitelky je respektování potřeb dětí, vytvoření přátelského, tolerantního, klidného a laskavého prostředí, aby se děti v mateřské škole cítily v pohodě a bezpečně. Naší snahou je, aby způsob vedení dětí byl přívětivý, podporující, aktivující a kladně motivující. Ve vzájemných vztazích podporujeme důvěru, toleranci, zdvořilost a vzájemnou pomoc. Děti nezatěžujeme nadměrným spěchem. Učitelé respektují individualitu dětí, rozvíjejí v nich empatii, spolupráci, kamarádství, ale také smysl pro spravedlnost, zodpovědnost a samostatnost. Pomáháme dětem začlenit se mezi ostatní, umět se prosadit, ale také podřídit a naslouchat potřebám druhých. Snažíme se přistupovat k dětem objektivně, dle jejich potřeb a vlastností. Naší snahou je všímat si všech a každého zvlášť. Omezujeme přehnanou soutěživost, odmítáme agresivní a bojové hry.
Volnost a osobní svobodu vhodně vyvažujeme nezbytnou mírou omezení vyplývající z nutnosti dodržovat potřebný řád. Zajišťujeme pravidelný denní režim, který umožňuje organizaci činností přizpůsobit potřebám a aktuální situaci. V zásadě je vždy možná individuální úprava programu podle potřeb dítěte či rodičů. V denním režimu respektujeme potřebu aktivity, ale i spánku a odpočinku dětí. Společně s dětmi tvoříme na začátku školního roku pravidla společného soužití, která se snažíme všichni společně respektovat.